Social Icons

twitterfacebookgoogle plusmyspacerss feedemail

Selasa, 25 Oktober 2011

MyKAD baru 2012??


Apa la yang diaorang nak buat sebenarnya ni??
MyKAD baru??
Macam mana pulak rupanya??

Sudah tentu soalan diatas bermain dalam kepala sesetengah pembaca...
Bagi yang dah tahu mesti la tak dak rasa apa - apa...
Sebab memang nak keluar baru...
Kata Menteri Keselamatan Dalam Negeri la...
Nak confirm sahih ke tak...
Kita tunggu la tahun depan macam mana...

Rasanya tak payah kot nak terangkan apa dia MyKAD...
Semua da tahu kan apa tu MyKAD...
MyKAD tu singkatan daripada My yang mewakili Malaysia...
Dan KAD yang mewakili Kad Akuan Diri...
Sebelum tu mai la kita tengok dulu rupa MyKAD yang ada sekarang...
Pastu hampa nilai la sendiri apa yang beza...

Hehehe...
Memang la MyKAD kat atas tu tak wujud...
Tapi takkan la nak ambik MyKAD betul pulak kan??
Dah puas tengok Rowan Atkinson kat atas tu??
Mai kita tengok macam mana pulak rupa MyKAD yang dikatakan baru ni...
Atau senang cakap bakal dikeluarkan pada tahun 2012...


Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Khamis, 13 Oktober 2011

Facebook Chat Sidebar Disabler (versi 1.9.7)

*Kemaskini... Sila ke laman Social Reviver untuk kemaskini terbaru... Terima Kasih.. 

Masihkah anda ingat artikel Facebook Chat Sidebar kepada Chatbox yang lama...
Tentunya ramai yang tidak dapat menggunakannya sekarang...
Walaupun dah install dan reinstall balik pun...
Tetap tak boleh nak guna jugak...
Mesti bengang kan??


Ye la kata boleh disable chat sidebar baru...
Tapi tak jadi pun...
Ada jer sidebar baru kat situ...
Ntah2 ada yang mengatakan saya menipu...
Sebab benda ni tak boleh pakai pun...

Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Ahad, 2 Oktober 2011

Bagaimana rasanya "couple"...

Bila pena ini sudah menari...
Ingin ku coretkan apa yang tersirat dihati..
Sungguh kuat naluri ini...
Untuk berkongsi pengalaman diri...
Walaupun pengalaman yang dirasai ini...
Tidaklah sampai ke peringkat untuk di kagumi...
Cukuplah ia menjadi peringatan pada kita semua dan juga diri ini...


Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Isnin, 26 September 2011

Sembah Berhala Tanpa Sedar??

sembah berhala
Apabila seseorang muslim itu ditanya, "Kau ni kafir ke?", pasti muslim tersebut akan marah, walaupun dia adalah seorang ahli maksiat. Keislamannya hanya pada nama, bukan pada amal perbuatannya.

Selain daripada bertanya seperti di atas, cuba kita tanya kepada muslim yang lain, "Kau ni sembah berhala ke?". Pasti kita akan dimarahi, ataupun pipi kita akan merah buat seketika.

Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Jumaat, 23 September 2011

Hakikat Pernikahan

Ada banyak alasan manusia yang membuat dasar dari hakikat pernikahan...
Hakikat yang seperti apakah yang paling membahagiakan?
Mari kita sama - sama lihat...
Yang manakah akan menjadi pilihan kita???


Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Isnin, 19 September 2011

Khasiat Pisang

Perhatian:
Jangan sekali-kali menyimpan pisang dalam peti sejuk. Lepas baca anda semua pasti akan pandang tinggi pada buah pisang.

buah pisang emas kuning
 
Pisang mengandungi 3 jenis gula semulajadi – sukrosa, fruktosa dan glukosa yang digabungkan dengan gentian. Pisang memberikan tenaga kepada manusia dengan kadar segera dan berterusan. Kajian yang telah dibuat menunjukkan bahawa 2 biji pisang mempunyai cukup tenaga untuk senaman selama 90 minit. Tidak hairanlah pisang dijadikan buah utama kepada atlit terkenal dunia. Bukan itu saja, malah pisang juga amat sesuai untuk mencegah dan merawat beberapa jenis penyakit, menjadikannya amat sesuai dalam pemakanan kita seharian. Mai kita tengok apa kebaikannya...


Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Khamis, 15 September 2011

Cannon X Mark I, tetikus kalkulator...

Pernah dengar tetikus kalkulator??
Pernah nampak tetikus kalkulator??
Mesti tak pernah kan...
Tengok gambar kat bawah ni...
Tak dak photoshop - photoshop pun...
Gambar betul ni...

Canon X Mark I Mouse Lite


Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Isnin, 12 September 2011

Tanda - tanda dan penyakit...


MATA – Bertindak balas dengan keadaan hati.


Mata menjadi merah:
Hati mengandungi paras toksin yang tinggi...
Mata menjadi merah menandakan badan kita sedang dalam proses pembuangan toksin...



Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Jumaat, 9 September 2011

Viva bakal ikut Myvi??

Sebelum ni kita tengok Perodua Myvi baru...
Kemungkinan Perodua nak buat penggantian untuk model viva pulak...
Betul ke tak tak tau la...
Kalau betul pun bagus la jugak...
Sebab viva pun dah lama dah ada kat pasaran...

Bukan pasai apa...
Sebab Daihatsu ada tunjuk satu model kereta konsep dekat Indonesia...
Model tersebut diberi nama A-Concept...
Jadi terdapat ura - ura mengatakan ianya akan menjadi model terbaru Daihatsu...
Yang kemungkinan menggantikan ataupun jadi model baru bagi kereta segment A...

Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Selasa, 6 September 2011

Cara betul tambah darah??

Selalunya kita dengar makan hati kalau nak tambah darah...
Itulah yang selalunya doktor akan sarankan...
Dalam buku biologi pun ada bagitau macam tu...
Tapi tahukah anda Rasulullah tidak menggalakkan kita makan organ dalaman...
Yang mana satu nak percaya ni??
Kajian saintis ka atau nasihat Rasulullah??

sel darah merah

Mari kita baca pengalaman seorang guru biologi...
Yang mana dilema tentang fakta sains dan fakta sebenar...


Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Sabtu, 3 September 2011

Counter Strike : Global Offensive

Mesti peminat counter-strike rindukan versi baru...
Ye la kan asyik main Condition Zero dan Source jer...
Bagi yang pc yang tak berapa nak mampu tu...
Mungkin la rasa cukup la setakat pakai Source ataupun Condition Zero...
Tapi bagi yang mempunyai pc yang lebih berkuasa...
Sudah tentulah bosan asyik grafik dengan senjata dan peta yang sama...
Sampai dah boleh teka dah tang mana tempat nak menyorok...
Macam mana strategi nak menang...

Jadi terdapat permainan baru yang bakal dikeluarkan bagi siri ni...
Yang dikenali sebagai Counter-Strike:Global Offensive (CSGO)...
Bakal dilancarkan secara rasmi pada awal tahun 2012 kelak...
Walaupun versi beta bakal dikeluarkan pada akhir tahun ini...
Jadi pemain boleh mengujinya dahulu dan mengetahui cara permainannya...
Kat bawah ni cover siri baru Counter-Strike yang bakal dikeluarkan...

Counter Strike Global Offensive


Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Jumaat, 2 September 2011

Gila! Tudung diharamkan di IPTA dan IPTS...

Isu pengharaman pemakaian tudung di IPTA dan IPTS di Malaysia. Ahli-ahli parlimen negara sudah mendapat kata sepakat bagi mengharamkan pemakaian tudung bagi pelajar wanita di IPTA dan IPTS di Malaysia ini berikutan dengan faktor-faktor kesihatan. Ini kerana pelajar-pelajar wanita yang memakai tudung ini didapati kurang mendapat prestasi yang agak cemerlang. Kenyataan ini juga disahkan oleh pakar-pakar di Hospital Selayang yang membuat kajian terperinci pemakaian tudung ini. 



Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Khamis, 1 September 2011

Ramai remaja 18 tahun hilang dara...

KUALA LUMPUR: Pengajaran dan peringatan buat ibu bapa apabila seorang gadis mengaku melakukan hubungan seks sehingga lima kali seminggu dengan teman lelaki seusia di rumah kedua-dua keluarga mereka ketika masing-masing baru berusia 14 tahun.

Lebih mengejutkan, Azy, kini berusia 16 tahun, mengaku pernah ‘tidur’ dengan lapan lelaki sepanjang dua tahun terbabit dalam hubungan terlarang itu.



Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Isnin, 29 Ogos 2011

Selamat tinggal Ramadhan...

Ramadhan sudah pun sampai penghujungnya...
Pasti ramai yang berpusu - pusu ke pusat membeli - belah...
Walaupun sudah maklum akan berlaku kesesakkan...
Ya la kan bila buat kerja last minute...
Orang kita ni memang suka membuat persiapan disaat akhir...
Tak kurang juga yang mengambil kesempatan untuk pulang ke kampung...
Jadi bandar akan menjadi lengang dan kampung pula yang sesak...
Inilah senario yang sering berlaku dikala perayaan menjelma...

Ada yang berkata hari ini adalah hari terakhir berpuasa...
Ada pula yang mengatakan tunggu anak bulan muncul...
Kalau betullah Ramadhan tahun ini hanya 29 hari...
Maka hari inilah hari terakhir kita berada di bulan pesta ibadah ini...
Kalau tidak maka kita masih mempunyai satu hari lagi untuk berpesta...
Walaubagaimanapun kita kena terima hakikat...
Ramadhan tetap akan meninggalkan kita...
Perjalanan kita perlu diteruskan dengan Aidilfitri...

sempadan aidilfitri


Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Ahad, 28 Ogos 2011

Imbangan (Balancing)...

Kalau sebelum ni penulis cerita pasal penjajaran (alignment)...
Untuk kali ni pulak kita tengok pasal imbangan (balancing)...
Tayar yang tidak seimbang akan menyebabkan getaran...
Mesti tak selesa punya bawak kalau satu kereta bergetar...
Kalau getar sikit - sikit tak pa la kan...
Ni baru sampai 100 kilometer sejam dah bergegar stereng...
Nak - nak pulak masa tu kat lebuhraya dan jalan jauh...
Balik kampung nak raya la katakan...

mesin pengimbang

Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Sabtu, 27 Ogos 2011

Penjajaran (Alignment)

Disebabkan raya dah tak lama lagi...
Maka kali ni penulis nak tulis sikitla...
Pasai penjajaran (alignment) tayar kereta anda...
Ramai yang keliru penjajaran (alignment) dan imbangan (balancing)...
Ramai yang ingat bila buat penjajaran kena buat imbangan...
Jadi bila nak buat mesti ramai yang buat dua - dua sekali...
Ramai juga yang fikir alang - alang buat baik buat sekali...
Walaupun sebenarnya mereka memerlukan salah satu saja...
Jadi berlaku pembaziran wang kat sini (penulis pun sama jugak... adeh)...


Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Khamis, 25 Ogos 2011

Gula pasir, Gula batu, Gula merah...

Siapa yang tak suka benda manis...
Senyum pun nak yang manis...
Sampaikan hitam pun diletakkan hitam manis...
Jadi manis ni memang sinonim la dengan kehidupan kita...
Tapi kalau terlebih manis boleh mendatangkan penyakit...
Macam kencing manis...
Jadi antara pemanis yang selalu kita guna ialah GULA...
Pernah anda minum air yang tidak diletakkan gula...
Mesti tak sedap kan??

gula pasir

Mai kita tengok perbezaan antara tiga jenis gula ni...
Gula pasir, gula batu dan juga gula merah...
"Alaa... tiga - tiga gula jugak. Apa bezanya??"
Mesti ada yang berkata lebih kurang ayat kat atas bila tengok tajuk kan...
Ya, memang ketiga - tiganya adalah gula...
Tapi setiap jenis gula memberikan kesan yang berbeza kepada tubuh kita...
Juga memberikan kesan kepada tahap kesihatan kita...
Tak percaya??

Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Isnin, 22 Ogos 2011

Isteriku bersama orang lain...

Amaran : 
Artikel ini mempunyai unsur - unsur 18 SX yang tidak sesuai untuk dibaca oleh kanak - kanak...
Sila pastikan anda telah berumur 18 tahun ke atas ataupun cukup matang untuk membaca artikel ini... Bimbingan ahli keluarga yang lebih mengetahui diperlukan sekiranya anda berumur dibawah 18 tahun atau belum cukup matang...

Pada masa kini kes curang telah meningkat secara berleluasa...
Kalau baik tu memang takkan terlibat dengan perkara ni...
Kalau yang tak berapa nak baik tu tak kira lelaki atau perempuan...
Semua sama saja... bak kata orang 2 x 5...
Penulis pun tak tau macam mana istilah 2 x 5 tu boleh wujud...
Bagi yang mengikuti blog ini daripada awal mesti perasan...
Ni la artikel kedua selepas artikel Kiamat Sudah Terlalu Hampir Tiba...
Yang penulis letak amaran sebelum artikel disiarkan...

sekadar gambar hiasan

Selalu bila kes macam ni berlaku, kita cuma dengar cerita sikit - sikit saja...
Bukan cerita yang terperinci yang menyebabkan kita tak tahu pihak mana yang bersalah...
Dan yang selalu kita dengar mesti sebab lelaki nak tambah cawangan...
Yang perempuan pula tak sanggup berkongsi suami dengan perempuan lain...
Kalau jumpa yang sanggup kongsi pun boleh dikira menggunakan jari...
Tu cerita pasal lelaki yang curang sebab nak tambah cawangan tapi isteri tak bagi...
Jadi kali ni penulis nak kongsi satu kisah pasal isteri yang curang...


Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Sabtu, 20 Ogos 2011

Mesin Wudhu' Automatik...

Sebelum saya tulis panjang mai kita tengok gambar bawah ni dulu...

auto wudu washer
Macam mana??
Menarik tak benda ni??
Mesti ada yang tertanya - tanya...
"Wujudkah benda alah macam gambar kat atas tu??"...
Jangan senyum sorang - sorang pulak kalau anda terfikir soalan macam tu...
Sebab saya pun terfikir macam tu jugak masa mula - mula tengok...
Tapi mungkin jugak anda tak berfikir macam saya...
Sebab anda dah tahu benda ni sebelum saya tulis kat sini...

Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Khamis, 18 Ogos 2011

Tukar Nama... Bahaya!!!

"Apa pulak owner blog ni nak tulis??"
Mesti ada yang bertanya macam ni...
Tak pun penulis syok sendiri kot reka soalan macam tu...
Hahaha...
Jadi kita tengok pulak pasal nama...
Kita kenal orang atau benda tu melalui nama kan??
Kalau tak dak nama mesti kita letak nama jugak...
Sebab nak bagi senang kenal...
Paling tidak pun kita letak sipulan sebagai nama...

Kali ni penulis bukan nak bagitau pasal bagi nama orang...
Kita tengok nama atau pun istilah yang ditukarkan...
Kononnya nak bagi nampak ringan sikit...
Tapi kalau ikutkan benda yang sama...
Kesan pun sama saja kalau buat...
Cuma nampak macam tak dak salah langsung...
Nampak macam benda tu betul dan baik...
Jom kita tengok apa nama yang ditukarkan tu...

Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Ahad, 14 Ogos 2011

Cara mudah belajar Periodic Table...

Bagi adik - adik yang belum, sedang dan akan mengambil aliran sains...
Sudah tentu anda akan belajar matapelajaran Chemistry atau Kimia...
Dan benda yang paling leceh sekali nak kena tahu dan ingat...
Periodic Tables of The Elements ataupun Jadual Unsur Berkala...
Siap ada jenis unsur lagi, nombor proton, singkatan untuk unsur...
Banyak lagi la yang nak kena tahu dan ingat pasal Jadual Unsur Berkala ni...
Bagi yang tak pernah tengok jadual tu boleh tengok kat bawah ni...

Periodic Tables of The Elements, Jadual Unsur Berkala
Klik pada gambar untuk paparan yang lebih besar

Fuhh...
Bagi orang - orang yang susah nak ingat macam penulis ni...
Memang susah nak mengingat unsur yang ada kat dalam tu...
Walaupun dalam sukatan hanya 20 unsur saja yang perlu tahu dan ingat...
Ditambah pula dengan unsur peralihan iaitu Ferum, Kuprum, dan Zink...
Jadi penulis nak kongsikan cara yang tak memeningkan kepala untuk ingat...

Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Rabu, 10 Ogos 2011

Tiga waktu berbuka di Burj Khalifa...

Seperti yang kita tahu...
Burj Khalifa merupakan bangunan tertinggi di dunia buat masa kini...
Ketinggiannya mencecah 828 meter (2,717 kaki)...
Mula pembinaan pada 21 September 2004 dan berakhir pada 1 Oktober 2009...
Memakan masa enam tahun untuk membinanya...
Dengan kos US $1.5 billion (RM 4.5 billion)...

Burj Khalifa


Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Selasa, 9 Ogos 2011

Budak Si Penjual Kuih...

Kuih merupakan sejenis snek yang berasal daripada kepulauan Melayu...
Sesetengahnya hanya boleh didapati ketika musim perayaan...
Kali ni penulis nak kongsi sikit pasal suatu cerita mengenai Penjual Kuih...
Cerita ini berlaku setelah Hafiz (bukan nama sebenar) pulang ke Kuala Lumpur...
Setelah seminggu beraya dikampungnya di Kampung Lubuk Kawah, Jitra, Kedah...
Tujuh tahun yang lalu melalui Lebuhraya Utara Selatan (PLUS)...
Disebabkan mengantuk, Hafiz megambil keputusan untuk berhenti di sebuah RnR...
Sebaik sahaja dia memesan makanan di RnR tersebut...
Muncul seorang kanak - kanak berumur lebih kurang 12 tahun dihadapannya...

sekadar gambar hiasan


Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Sabtu, 6 Ogos 2011

Semasa saya kecil...

When I was a kid, I didn't have a laptop, iPod, Blackberry, PS3 or iPad. I played outside with friends, bruised my knees, made up adventurous fantasies and played hide and seek. I ate what my mom made and KFC was a treat. I would think twice before I said "no" to my parents. Life wasn't hard, it was great and I survived. Kids these days are spoiled. Re-post this if you appreciate the way you were raised. I think we were happier kids :)



Hari ni banyak pulak orang pakai status ni kat facebook...
Sampai Blackberry pun gunakan status ni untuk buat iklan...
Mentang - mentangla ada perkataan Blackberry kat dalam status tu...
Hahaha...
Jadi penulis tertarik la pulak dengan status ni...
Ianya membuatkan penulis berfikir kembali masa lalu...
Masa yang amat berbeza dengan masa sekarang...


Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Rabu, 3 Ogos 2011

Facebook Sidebar kepada Chatbox yang asal...

 ****kemaskini (13-08-2011) : Facebook Chat Sidebar Disabler (versi 1.9.7)

Sebelum ni penulis ada bagitau mengenai cara untuk betulkan Facebook Chat Sidebar (FCS)...
Buat apa nak betulkan kalau boleh dapatkan yang asal??
Tak percaya??
Ya dan semua atas ihsan Syamsul Qohar...

tukar chatbox kepada yang lama

Mesti anda rindukan chatbox lama ni kan??
Chatbox ni hilang bila facebook gantikan dengan FCS...
Jadi meh kita tukar balik kepada yang lama...
Nak tahu macam mana caranya??
Teruskan membaca...


Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Selasa, 2 Ogos 2011

Setiap yang bernyawa pasti akan mati...

Tiap-tiap Yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. ketika itu sesiapa Yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka Sesungguhnya ia telah berjaya. dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi Segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang Yang terpedaya.
(Surah Ali Imran 3:185)

Al-fatihah buat muslimin dan muslimat yang telah pergi meninggalkan kita...
Semoga ruh mereka semua diletakkan dikalangan orang - orang soleh...
Setiap yang hidup dan bernyawa pasti akan merasakan kematian...
Lambat atau cepat bergantung kepada ketentuan Ilahi sejak azali lagi...
Ada yang belum sempat melihat dunia tetapi telah pergi menemuiNya...
Ada pula yang dapat hidup lebih seabad sebelum dijemput olehNya...


Allah yang mempunyai sifat yang penyayang...
Memberikan beberapa petanda kepada hambaNya sebelum dijemput menemuiNya...
Allah memberikan beberapa tanda agar hambanya bersedia sebelum dijemputNya...
Tanda ini akan muncul samada hambaNya sedar ataupun tidak...
Beruntunglah bagi hambaNya yang sedar dan membuat persediaan...
Seperti menyelesaikan hutang yang ada, menguruskan pusaka dan memperbanyakkan amal...
Amatlah rugi bagi mereka yang tidak menyedari tanda - tanda ini...
Tanda ini akan hilang tanpa memberikan apa - apa manfaat kepadanya...
Jadi mari kita tengok tanda - tanda yang diberikan Allah kepada hambaNya...

Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Ahad, 31 Julai 2011

Ramadhan 1432

Untuk kali ni tak mau nak tulis panjang - panjang...
Sebab tak der isi lagi terlintas kat kepala ni...
Nak suruh ganti puasa bagi sapa yang tak habis lagi pun...
Boleh sehari saja iaitu esok hari...
Kalau yang banyak - banyak hari tu memang tak sempat dah...
Jadi artikel ini kali ni hanya untuk kongsi iklan Ramadhan daripada TV9...
Sebelum layan iklan kat bawah ni, penulis nk ucapkan...

Selamat Menyambut Ramadhan 1432/2011

Bagi sapa - sapa yang rasa nak muat turun jadual waktu imsak dan berbuka...
Boleh pilih sendiri kat jadual kat bawah ni...


BIL NEGERI KAWASAN
1 PERLIS SELURUH PERLIS
2 KEDAH ZON 1- DAERAH KOTA SETAR, KUBANG PASU DAN POKOK SENA
ZON 2- DAERAH PENDANG, KUALA MUDA DAN YAN
ZON 3- DAERAH PADANG TERAP, SIK DAN BALING
ZON 4- DAERAH KULIM DAN BANDAR BAHARU
ZON 5- DAERAH LANGKAWI
ZON 6- PUNCAK GUNUNG JERAI
3 PULAU PINANG SELURUH PULAU PINANG
4 PERAK ZON 1- TAPAH, SLIM RIVER DAN TANJUNG MALIM
ZON 2- IPOH, BATU GAJAH, KAMPAR, SG. SIPUT DAN KUALA KANGSAR
ZON 3- PENGKALAN HULU, GRIK DAN LENGGONG
ZON 4- TEMENGOR DAN BELUM
ZON 5- TELUK INTAN, BAGAN DATOH, KG. GAJAH, SRI ISKANDAR, BERUAS, PARIT, LUMUT, SITIAWAN DAN PULAU PANGKOR
ZON 6- SELAMA, TAIPING, BAGAN SERAI DAN PARIT BUNTAR
ZON 7- BUKIT LARUT
5 SELANGOR ZON 1-DAERAH GOMBAK, PETALING/SHAH ALAM, HULU SELANGOR, HULU LANGAT DAN SEPANG
ZON 2-DAERAH KLANG, KUALA LANGAT,KUALA SELANGOR DAN SABAK BERNAM
6 WILAYAH PERSEKUTUAN SELURUH KUALA LUMPUR
SELURUH PUTRAJAYA
SELURUH LABUAN
7 NEGERI 
SEMBILAN
ZON 1-JEMPOL DAN TAMPIN
ZON 2- SEREMBAN,REMBAU, PORT DICKSON, KUALA PILAH DAN JELEBU
8 MELAKA SELURUH MELAKA
9 JOHOR ZON 1- PULAU AUR DAN PULAU PEMANGGIL
ZON 2- DAERAH JOHOR BAHRU,KOTA TINGGI,MERSING DAN PULAU BERDEKATAN
ZON 3-DAERAH PONTIAN DAN KLUANG
ZON 4-BATU PAHAT,MUAR,SEGAMAT DAN GEMAS JOHOR
10 PAHANG ZON 1-PULAU TIOMAN
ZON 2-KUANTAN, PEKAN, ROMPIN DAN MUADZAM SHAH
ZON 3-TEMERLOH, CHENOR, MARAN, JERANTUT DAN BERA
ZON 4-RAUB, BENTONG DAN LIPIS
ZON 5-GENTING SEMPAH, JANDA BAIK DAN BUKIT TINGGI
ZON 6-CAMERON HIGHLAND, BUKIT FRASER, GENTING HIGHLAND
11 TERENGGANU ZON 1- KUALA TERENGGANU DAN MARANG
ZON 2- BESUT DAN SETIU
ZON 3- HULU TERENGGANU
ZON 4- KEMAMAN DAN DUNGUN
12 KELANTAN ZON 1-JAJAHAN KOTA BHARU, BACHOK, PASIR PUTEH,TUMPAT, PASIR MAS, TANAH MERAH, MACHANG, KUALA KRAI DAN DAERAH CIKU (JAJAHAN GUA MUSANG)
ZON 2-JAJAHAN JELI DAN GUA MUSANG TERMASUK DAERAH GALAS DAN BERTAM
13 SABAH ZON 1-BAHAGIAN SANDAKAN (TIMUR),TOMANGGONG, SUKAU, BANDAR SANDAKAN,SAMAWANG, KOTA KINABATANGAN DAN BUKIT GARAM.
ZON 2-BAHAGIAN SANDAKAN (BARAT) TERUSAN, BELURAN, KUAMUT, JAMBONGAN, PAITAN, TELUPID, TONGOD DAN PINANGAH
ZON 3-BAHAGIAN TAWAU (TIMUR) TAMBISAN, SAHABAT, TUNGKU, SEMPORNA, SILABUKAN,LAHAD DATU DAN KUNA
ZON 4-BAHAGIAN TAWAU (BARAT) BALUNG, BANDAR TAWAU, PULAU SEBATIK, MEROTAI DAN KALABAKAN
ZON 5-(BAHAGIAN KUDAT) PULAU BANGI, PITAS, KOTA MARUDU, MATUNGGONG DAN KUDAT
ZON 6-GUNUNG KINABALU ( KETINGGIAN 4,101 M)
ZON 7-(BAHAGIAN PANTAI BARAT) RANAU, KOTA BELUD, TUARAN, PENAMPANG, KOTA KINABALU, PUTATAN DAN PAPAR
ZON 8-BAHAGIAN PEDALAMAN (ATAS) PENSIANGAN, NABAWAN, SOOK, SEPULUT, TAMBUNAN, DAN KENINGAU
ZON 9-BAHAGIAN PEDALAMAN (BAWAH) TENOM, LONG PA SIA, MEMBAKUT, BEAUFORT, KUALA PENYU, WESTON, MENUMBOK DAN SIPITANG
14 SARAWAK ZON 1-LIMBANG, SUNDAR, TRUSAN DAN LAWAS
ZON 2-NIAH, BEKENU, MIRI, SIBUTI, DAN MARUDI
ZON 3-TATAU, SUAI, BELAGA, PANDAN, SEBAUH DAN BINTULU
ZON 4-IGAN, OYA, BALINGIAN, MUKAH, DALAT, SIBU,KANOWIT, KAPIT DAN SONG
ZON 5-, MATU, DARO, SARIKEI, JULAU, BINTANGOR DAN REJANG
ZON 6-KABONG, LINGGA, SRI AMAN, ENGKELILI, LUBOK ANTU, BETONG, SPAOH, PUSA, SARATOK, ROBAN DAN DEBAK
ZON 7-SAMARAHAN, SIMUNJAN, SERIAN, SEBUYAU DAN MELUDAM
ZON 8-KUCHING, LUNDU, BAU DAN SEMATAN
Sumber : http://www.islam.gov.my/

Sapa nak layan iklan daripada TV 9 dan 8 TV...
Leh klik baca lagi kat bawah tu...


Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Sabtu, 30 Julai 2011

Kerana Dia Muslim...

Masa kini kita lihat Islam dipandang sebagai pengganas...
Apa saja yang berlaku jika membabitkan penganut Islam...
Maka Islam itu akan turut dibabitkan sekali...
Ini tidak terjadi pada agama lain...
Apabila penganutnya melakukan kesalahan...
Maka hanya orang itu yang akan disabitkan bukan agamanya...
Terselamatlah agamanya jika dibandingkan dengan Islam...
Kenapa jadi macam tu??


Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Khamis, 28 Julai 2011

Proton Saga FLX 1.3 dilancarkan...

Mesti ramai yang tau kan pasal ni...
Lagipun dah lama Proton lancarkan...
Pasa hari Isnin 25 Julai 2011...
Tapi hari ni baru terasa nak menulis sikit pasal ni...
Jadi ni artikel kedua la pasal Proton lepas MPV baru dari proton... kenyataan atau khayalan??
Yang ditulis pada Mac 2010 tapi masih tak dikeluarkan lagi oleh Proton...
Tak pa lah mungkin masih dalam penyelidikan kot...
Ok lah, kita lupakan pasal MPV tu...
Meh kita tengok preview sikit Proton Saga baru ni...

Proton Saga FLX

Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Selasa, 26 Julai 2011

Siri ketiga duit syiling Malaysia 2012

Bank Negara Malaysia (BNM) telah mengumumkan untuk mengeluarkan syiling peringatan baru sempena pengeluaran syiling siri ketiga pada awal 2012...
Siri baru ni diinspirasikan daripada keunikan budaya dan warisan Malaysia...
Jadi syiling baru ini menggunakan tema "Keunikan Malaysia"...
Yang mana reka bentuknya memaparkan motif - motif seni kraftangan tradisional...
Juga keindahan flora dan fauna yang wujud di Malaysia...
Seterusnya menyerlahkan identiti kebangsaaan Malaysia yang kaya dan pelbagai...


Jadi mari kita lihat ciri - ciri dan spesifikasi teknikal duit syiling siri baru ni...
Err... ada spesifikasi teknikal??
Dah macam nak beli kereta la pulak kan...
Tengok ciri - ciri dan spesifikasi teknikal...
Apa dia ciri - ciri dan spesifikasi teknikal duit ni??
Mai kita tengok sama - sama...

Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Sabtu, 23 Julai 2011

VasanSoft Chat Mechanic betulkan Facebook Chat Sidebar

Pastinya ramai yang masih bengang dengan Facebook Chat Sidebar (FCS)...
Walaupun cara yang diberikan sebelum ini boleh mengurangkan bengang...
Tapi masih tak cukup untuk memuaskan hati...
Mana taknya FCS masih wujud...
Masih lagi mengambil ruang kat sebelah kanan paparan pelayan web anda...
Ini menimbulkan rasa tidak selesa untuk menggunakan facebook...



Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Jumaat, 22 Julai 2011

Penting!!! Hati - hati dengan URL Blogger...

Mesti ramai yang tertanya - tanya kan...
Apahal la pula budak nih...
Apa pulak yang bahaya pasal URL Blogger??
Aku tengok ok saja...
Tak dak apa - apa masalah pun...

blogger URL


Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Isnin, 18 Julai 2011

Chat sidebar baru Facebook...

Disebabkan oleh peperangan Facebook dengan Google...
Maka facebook memperkenalkan Facebook Chat Sidebar (FCS)...
Malangnya FCS ni menyusahkan kebanyakkan pengguna facebook...
Ye la kan bila sebut saja sidebar confirm makan ruang skrin...
Maka bahagian utama akan ke kiri sedikit bagi membolehkan FCS in bertapak...

Facebook Chat Sidebar

Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Ahad, 10 Julai 2011

Bersih vs Patriot, kita dicaturkan??

Hmm...
Ramai orang asik bercerita pasal perhimpunan haram...
Yang telah pun diadakan di Kuala Lumpur hari ini...
Daripada RTM sampai la ke Media Prima...
Asik cerita pasal benda yang sama je...
Sib bek la aku tak dak Astro...
Kalau tak ntah - ntah semua cerita benda yang sama...


bersih vs patriot


Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Jumaat, 8 Julai 2011

Antaramuka baru blogger??

Setelah lama tak bukak blog ini...
Agak terkejut la jugak...
Sebab tetiba bukak jer dah berubah antaramuka...
Ingat dah salah url tadi...
Tengok - tengok memang betul blogger...
Korek punya korek...
Rupa - rupanya blogger dah tukar antaramuka...
Dalam bahasa orang putih dipanggil user interface...

Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Ahad, 26 Jun 2011

Isra' Mikraj 2011

Isra' Mikraj merupakan satu peristiwa yang amat penting dalam Islam...
Peristiwa ini menyaksikan Rasulullah di-Isra'kan daripada Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa...
Seterusnya di-Mikrajkan ke Sidratul Muntaha...

isra mikraj


Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Isnin, 6 Jun 2011

InshaAllah... Ada penyelesaian...

Assalamualaikum dan salam sejahtera...
Disebabkan penulis tak ada idea untuk kemaskini blog ini...
Jadi mari kita sama - sama layan lirik lagu dulu...
Hmm...
Lagu nih penulis minat bukan pasai apa...
Lagu nih boleh naikkan harapan orang...
Sebab apa??
Liriknya mengingatkan kita bahawa setiap masalah ada penyelesaian...
Kembalilah merujuk kepada yang sepatutnya...
InsyaAllah, akan ada penyelesaian yang akan datang kepada kita...
Lagi satu...
Lagu nih ada banyak bahasa...
Semuanya dinyanyikan sendiri oleh penyanyi asalnya...
Tak lain tak bukan sapa lagi kan...
Maher Zain la...
Teruskan membaca...

Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Sabtu, 4 Jun 2011

10 sebab Windows adalah Sistem Operasi yang terbaik..

Mesti semua orang tahu kan...
Windows merupakan Sistem Operasi (OS) yang paling hebat...
Jika dibandingkan dengan OS yang lain seperti Apple dan Linux...
Mungkin kenyataan ini mengejutkan pengguna OS yang lain...
Kepada pengguna OS yang lain...
Jangan korang terasa rendah diri...
Sebab anda mengggunakan OS lain selain Windows...
Tak percaya Windows adalah OS yang terbaik??
Baca lagi untuk mengetahui lebih lanjut sebab - sebabnya...

Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Selasa, 24 Mei 2011

Luahan hati...

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...
Maaflah sebab tak sempat nak mengemaskini blog ini...
Taip macam ada orang baca pulak kan...
Hit ke blog ni pun dah turun...
Blog nih pun macam dah tak wujud...
Cari kat Google baru jumpa...
Itu pun dia siap tanya lagi...
'Did you mean: manga site '...
Hahaha...
Tapi kalau cari kat enjin carian lain...
Lagi hampeh...
Silap - silap tak jumpa terus...
Hahaha...

Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Sabtu, 5 Februari 2011

Mengapa babi tak boleh dimakan?

Pernahkah anda terfikir mengapa binatang yang tidak disembelih dengan betul serta babi haram untuk dimakan dalam Islam?? Ingin tahu sebabnya daripada sudut yang lebih menarik?? Teruskan membaca mengenainya... SubhanAllah walhamdulIllah waLaIlahaIllAllah wAllahu Akbar...

Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

 
Kembali ke Atas | Orang Sedang Membaca Disokong oleh | Dibina dan dikemaskini oleh "MANMA™ Site"
Kualiti terbaik menggunakan atau atau pada resolusi 1024x768 atau lebih