Social Icons

twitterfacebookgoogle plusmyspacerss feedemail

Sabtu, 13 Mac 2010

MPV baru dari proton... kenyataan atau khayalan??

Salam~
Pertama kali tengok tajuk tuh mesti ramai yang berkata...
"MPV dari Proton dah lama kluar la"
"Apa la hang ni, ketinggalan zaman betul"
"Dah jadi kenyataan dah la. Exora tu bukan MPV daripada Proton???"
Dan macam - macam lagi la perkataan yang akan keluar...
Pastuh ramai la jugak yang kata penulis bermaksud Proton Exora Turbo yang akan keluar tak lama lagi...
Jangan cepat sangat buat andaian...
Teruskan membaca dulu ya...

Sebenarnya maksud penulis bukanlah semua perkara kat atas tuh...
Tapi ni memang MPV baru dari Proton...
Tapi tak tau lagi la bila nak keluar...
Sekarang masih dalam konsep...

Design??
Hmm...
Boleh la tahan...
Nampak grand jugak...
Penulis pun terkejut mula2 tengok gambar...
Tapi tak tau la betul ke tak...

Spesifikasi??

Enjin (Engine): 3.0L V6.
Kuasa Maksimum (Max Power): 224kW.
Tork Maksimum (Max Torque): 360Nm.
Transmissi (Tramsmission): 6 M/T.
Panjang (Length):4,697mm.
Lebar (Width): 1,852mm.
Tinggi (Height): 1,750mm.
Jarak Roda (Wheelbase): 2700mm.
Berat Kerangka (Kerb Weight): 1,570kg.
Kuasa Pecutan (Acceleration): 0-100km/h dalam 5.9 saat.
Kelajuan Tertinggi (Top Speed): 250km/h.
Kapasiti Penumpang: 7 orang.


Boleh tahan jugak kan spesifikasi MPV nih...
Model MPV ni dikatakan lebih kurang dengan Lotus APX...
Tapi terdapat beberapa perbezaan yang tidak diberitahu...
Biasala kan...
Strategi perniagaan...
Sebelum apa - apa lagi...
Tengok la gambar - gambar MPV nih...
Ntah betul ke tak... Kita sama - sama tunggu...


Proton MSX - MPV baru Proton


Proton MSX - MPV baru Proton


Proton MSX - MPV baru Proton


Proton MSX - MPV baru Proton


Proton MSX - MPV baru Proton




Inilah beberapa gambar yang dapat penulis cari...
Kereta ini diberi nama MSX...
Tak tau la nama betul ka nama samaran jer...
Kereta nih jugak dah berjaya mengalahkan MPV - MPV dari kelasnya...
Tapi tak tau la kalau dah keluar nanti...
Sebelum keluar memang semua hebat kan...

Proton MSX Porsche Cayenne S BMW X6 35i Nissan Murano
Engine 3.0L V6 4.5L V8 3.0L I-6 turbo 3.5L V6
Max Power 224kW 250kW 224kW 172kW
Max Torque 350Nm 420Nm 400Nm 333Nm
Tramsmission 6 M/T* 6 A/T** 6 A/T** 6 CVT***
Length 4,697 mm 4,799 mm 4,877 mm 4,770 mm
Width 1,852 mm 1,928 mm 1,979 mm 1,880 mm
Height 1,750 mm 1,699 mm 1,696 mm 1,705 mm
Wheelbase 2,700 mm 2,855 mm 2,933 mm 2,825 mm
Kerb Weight 1,570 kg 2,169 kg 2,145 kg 1,780 kg
0 - 100 km/h 5.9 sec 6.8 sec 6.7 sec 9.8 sec
Top Speed 250 km/h 242 km/h 240 km/h 200 km/h
*M/T - Transmisi Manual.
**A/T - Transmisi Automatik.
***CVT - Transmisi Boleh Laras Berterusan
Inilah sedikit sebanyak mengenai MPV Proton yang masih diperingkat kereta konsep...
Harap - harap keluarlah sama macam yang ditulis kat atas tuh...
Kalau ada sebarang tambahan maklumat...
Bolehlah tulis kat ruang komen tuh...

sumber:
Jendela Hati
JEJARI ACCESS
REDHA ILAHI itulah BAHAGIA HAKIKI

Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

6 ulasan:

  1. wah...smart r kete ni...
    huhuhu...
    ^^

    BalasPadam
  2. mmg smart...
    tapi tak tau la nak keluar ke tak...
    huhuhu...

    BalasPadam
  3. tggu dan lihat..
    dh terjebak ngan krete MPV nie..
    nk pkai toyota wish..
    ngidam aku.. hahaa

    BalasPadam
  4. hahaha...
    tunggu la slagi bleh tunggu...
    jgn smpai tak tertunggu sudah...

    BalasPadam
  5. alahai depan dan belakang lebih kurang sama jer..
    macam savvy jer.. grill depan tu tirus sgt..

    BalasPadam
  6. hmm...
    kita tgk la mcm mana...
    kalau kluar nnt...
    spesifikasi sama ke tak...

    BalasPadam

 
Kembali ke Atas | Orang Sedang Membaca Disokong oleh | Dibina dan dikemaskini oleh "MANMA™ Site"
Kualiti terbaik menggunakan atau atau pada resolusi 1024x768 atau lebih