Social Icons

twitterfacebookgoogle plusmyspacerss feedemail

Sabtu, 29 Ogos 2009

Dimanakah puasa kita...

berbuka puasa

Menurut sejarah, amalan puasa muncul serentak dengan kemunculan manusia di muka bumi. Puasa bukan sahaja telah menjadi ibadat kepada umat Islam, malahan ia turut menjadi satu amalan lazim masyarakat bukan Islam termasuk Mesir kuno, Yunani Greek, bangsa Romawi dan China kuno.
Puasa semenjak permulaan sejarah manusia telah diterima sebagai salah satu kaedah mencapai ketinggian darjat disisi-Nya selain bertindak sebagai rawatan atau kaedah bagi jiwa, menghindari kemungkaran.
Bukti yag menunjukkan ibadah puasa telah disyariatkan sebelum kedatangan Islam lagi ialah menerusi al-Quran surah al-Baqarah ayat 183 yang bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman, telah diwajibkan ke atas kamu puasa seperti mana diwajibkan ke atas mereka sebelum kamu, mudah-mudahan kamu bertakwa.”
Ibadah puasa yang telah dilakukan oleh umat terdahulu memiliki empat bentuk utama iaitu:

  1. Puasa orang-orang sufi yang dipraktikkan pada setiap hari bertujuan bagi menambahkan pahala.
  2. Puasa berbentuk menahan diri daripada berkata-kata seperti yang pernah dipraktikkan oleh kaum Yahudi sebagaimana yang telah dikisahkan di dalam al-Quran: “Jika kamu (Maryam) melihat seorang manusia, maka katakanlah, sesungguhnya aku telah bernazar berpuasa kepada Tuhan Yang Maha Pemurah, maka aku tidak akan berbicara dengan seorang manusiapun pada hari ini,” (surah Maryam:26)
  3. Berpuasa keseluruhan atau sebahagian daripada perbuatan atau bertapa sepertimana yang telah dilakukan oleh penganut Buddha dan sebahagian kaum Yahudi.
  4. Ibadah puasa yang telah disyariatkan oleh Allah s.w.t. kepada umat Islam pada setiap kali kedatangan bulan Ramadan. Diriwayatkan dari Abdullah Ibn Umar, beliau mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Islam berdiri di atas lima tingkatan; syahadah iaitu tiada tuhan selain Allah dan Muhammad utusan-Nya, Solat lima waktu, mengeluarkan zakat, mengerjakan haji ke Baitullah dan berpuasa di bulan Ramadan.” (sumber-Dewan Asatidz Pesantren Online)

Jelas sekali, walaupun ibadah puasa telahpun dilaksanakan sejak kewujudan manusia lagi, pengisian puasa dari segi syariat dan pengisiannya adalah berbeza-beza.


Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Sabtu, 22 Ogos 2009

Apa itu Ramadhan...

Assalamualaikum dan salam sejahtera...
Hari ini 1hb Ramadhan 1430 bersamaan 22hb Ogos 2009...
Seluruh umat Islam di negara Malaysia mula menahan diri daripada lapar dan dahaga...
Dalam erti kata lain berpuasa...
Seperti yang diperintahkan dalam Al-Quran...



(Masa Yang Diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan Yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan Yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara Yang benar Dengan Yang salah. oleh itu, sesiapa dari antara kamu Yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa bulan itu dan sesiapa Yang sakit atau Dalam musafir maka (bolehlah ia berbuka, kemudian wajiblah ia berpuasa) sebanyak hari Yang ditinggalkan itu pada hari-hari Yang lain. (dengan ketetapan Yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran. dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya, dan supaya kamu bersyukur.                                                                                     (Al-Baqarah : 285)


Bulan Ramadhan mengandungi pelbagai kelebihan dan fadhilat...
Pada bulan inilah pelbagai ganjaran dilipatgandakan...
Kalau sebelum ni tak tahu bila masuknya waktu solat...
Masa bulan ni la jugak ramai orang tahu bila masuknya waktu solat...
Terutamanya waktu Maghrib...
Hahaha...
Nk buka puasa punya pasal la kan...
Yang tak pernah solat pun tahu bila masuk waktu Maghrib...

Pertama skali penulis nak kongsi mengenai apa itu Ramadhan...
Tak cukup la kalau sekadar mengenali Ramadhan sebagai bulan puasa sj kan...
Ramadan berasal dari kata akar رﻣض (romadho), yang bererti panas yang menyengat atau kekeringan, khususnya pada tanah...
Dari kata akar tersebut kata Ramadan digunakan untuk menunjukkan adanya sensasi panas ketika seseorang itu kehausan...
Pendapat lain mengatakan bahawa kata Ramadan digunakan kerana pada bulan itu dosa-dosa dihapuskan oleh perbuatan baik sebagaimana matahari membakar tanah...
Hal ini dikiaskan dengan umat Islam yang mengambil kesempatan Ramadan untuk serius mencairkan, memuhasabah diri dan memperbaharui kekuatan jasmani, rohani dan tingkah lakunya, sebagaimana panas mewakili sesuatu yang dapat mencairkan bahan...

Tu definisi Ramadhan...
Macam mana pulak nak tau bila nak mula berpuasa...
Atau bila 1hb Ramadhan bermula...
Kalau kalendar yang biasa kita gunakan (klau kat sekolah penulis dulu dipanggil kalendar kapir...)
Penentuan permulaan bulan adalah tetap...
Kalau bulan tu 31 atau 30 hari, memang tak lebih dan tak kurang...
Orang kata ngam-ngam...
Cuma kalau 28 hari sj yang kadang2 bertambah jadi 29...
Itu pun tetap 4 tahun sekali...
Tetap jugak kan??

Berbeza dengan bulan yang jarang kita gunakan...
Jumlah hari dalam setiap bulan bergantung kepada fasa bulan...
Kalau cepat fasa bulan tu...
Maka bulan tu hanya ada 29 hari...
Dan 30 hari untuk sebaliknya...
Jadi kenalah teropong tengok anak bulan...
Kalau nampak maksudnya masukla bulan baru...
Nak teropong pun bukan leh main teropong sj...
Ada caranya...
Tak yah tau lah kan...
Dh ada orang tolong teropongkan untuk kita...
Hehehe...
Pastu tunggula pengumuman...
"Maka dengan ini saya mengumumkan bahawa esok puasa"...
Sorang2 tepuk kepala...

Nape plak cmtu??
Fikir pasal nak sambut raya...
Baju raya, langsir raya, kuih raya, duit raya...
Pastu fikir pasal jalan raya...
Ye la kan...
Nak balik kampung mesti tahu jalan mana yang jem...
Baru senang nak buat perancangan...
Perlu bawak roti ke tak...
Senang nak sapu kalau jem nanti...
Hehehe...

Huh...
Puasa pun tak abis lagi dah fikir nak raya...
Dalam bulan ni banyak peristiwa telah berlaku...
Antaranya...
Nuzul Al-Quran...
Ramai ulama' bersetuju bahawa Al-Quran diturunkan pada bulan ini...
Tapi tarikhnya kurang pasti...
Bagi Ahli Sunnah Wal Jamaah (mazhab yang diikuti oleh Malaysia)...
Mereka menerima bahawa Al-Quran diturunkan pada 17hb Ramadhan...
Dan tarikh inilah yang kita selalu raikan...

Peristiwa lain pada bulan ini...
Lailatul Qadr...
Merupakan malam yang lebih baik daripada seribu bulan...
Tiada waktu yang khusus bila malam ini wujud...
Tapi, menurut beberapa riwayat...
Malam ini terjadi pada 10 malam terakhir bulan ini...
Lebih tepat lagi pada hari yang ganjil...
Walaupun ada ulama' yang mengatakan ianya terjadi pada malam 24hb...
Tapi ap yang pentingnya...
Tarikh ini dirahsiakan agar manusia...
Lebih kerap melakukan ibadah pada bulan ni...

Peristiwa lain yang berlaku pada bulan ini seperti...
Perang Badar pada 17 Ramadhan 2 bersamaan Mac 624...
Pembukaan Kota Makkah pada 19 Ramadhan 8 bersamaan dengan Disember 629...
Cukup lah setakat ni untuk kali ni...
Nanti terover panjang plak...
Susah...
Tak der orang nak bace plak...
Akhir sekali...
Penulis ingin mengucapkan...
Selamat Menyambut Ramadhan Yang Mulia...
Dan Selamat Berpuasa...

Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Rabu, 5 Ogos 2009

Bencana oh bencana...

Assalamualaikum dan salam sejahtera...
Lama jugak tak update blog ni...
Huhuhu...
Nak buat macam mana kan...
Tinggal kat kawasan perkampungan...blogger-emoticon.blogspot.com
Kampung kat situ semua ada tiang telefon...
Taman kami sj yang tak dak...
Jadi...
Tak dapat la nak meng'atasgarisan' sepanjang tinggal kat situ...
(Huhuhu... rosak bahasa Melayu... slamber ak jer terjemahkan meng'online' dengan meng'atasgarisan'...jelir)

Disebabkan universiti tersayangku telah berjaya mendapatkan jumlah pelajar yang ramai untuk dikuarantinkan...
Agak ramai la jugak...
Sebelum penulis balik ke Kedah angkanya telah melebihi 70 orang...
Maka kami semua telah dihalau (err... dasatnyer perkataan tu huhuhu...) pulang ke kampung halaman masing2...
Jadi boleh la kami bawak balik virus kat kampung kami pulak...blogger-emoticon.blogspot.com
Hahaha...
Adeh...

Mulanya dekan datang kat hostel malam 30hb Julai...blogger-emoticon.blogspot.com
Nak bagtau agar ambik langkah2 pencegahan...
Takut kami terjebak sekali...blogger-emoticon.blogspot.com
Huhuhu...
Tetiba plak dia bgtau mungkin cuti diawalkan...
Tapi tunggu keputusan daripada TNC dulu esok...
Adeh... hari Jumaat dah la ak tak dak kelas...
Tak ap lah...
Mana tau kan...
Berita tu sampai kat asrama jugak...

Huhuhu...
Memang sampai pun...
Selepas solat Jumaat...
Kolej Kediaman UTeM Taman Murai Jaya dikejutkan...
Nak tau pasai ap??
Dua orang pelajar kuarantin terlepas...
Errr... terlepas??blogger-emoticon.blogspot.com
(Adeh... macam mana boleh terlepas pulak ni...)
Bila ada sorang budak jaksis dtg kat rumah penulis...
Dia bgtau kata diaorang pun tak tau macam mana leh jadi cmtu...
Erk...
Tapi dia kata sorang dah dapat tangkap balik...
Sorang lagi sj yang masih berkeliaran...
Adeh...
Satu Murai dihadiahkan dengan mask...
Hahaha...
Langkah pencegahan...

Erm...
Cukup la setakat tu...
Ok...
Penulis kadang2 terfikir jugak...
Nape lar sekarang ni macam2 penyakit muncul...
Pelik2 pulak tu...
Mula2 sekali yang penulis dengar HIV...
Adeh...
Dasat gak penyakit tu...
Tapi penulis hairan la jugak...
Dah tau penyakit tu boleh tersebar melalui jarum suntikan dan seks rambang...
Makin ramai pulak yang nak buat benda tu...
Makin banyak yang nak jadi penagih...
Makin banyak yang nak bagi dan mencari servis...
Adeh...
Susah betul manusia ni...
Lagi banyak larang, lagi suka buat...

Lepas tu wujud pulak SARS...
Adeh...
Lagi parah daripada HIV...
Semua dia boleh jangkit...
Kulit, mata, udara, cecair...
Huhuhu...
Ngerinyer...
Alhamdulillah penyakit tu menyepi cmtu jer...
Selamat la sikit...

Lepas tu dtg plak H5N1 plak...
Atau orang panggil selesema burung...
Abis spesis burung dimusnahkan...
Ayam, burung, itik semua tak laku...
Selesema burung punya pasal...
Alhamdulillah...
Penyakit tu berjaya dikawal sepenuhnya...

Lepas tu datang pulak Chikungunya...
Huhuhu...
Nyamuk ades bawak...
Baru aku tahu nymuk ades bukan leh bwk denggi jer...
Pastu macam2 la orang buat...
Musnahkan tempat nyamuk membiak...
Sembur racun serangga...
Fikir2 balik bagus jugak...
Klau hari2 macam ni la...
Confirm tak der sampah kat tempat yang tak sepatutnya...
Hehehe...

Sekarang ni H1N1 plak...
Atau selesema babi...
Babi punye selesema pun manusia oleh kena...
Adeh...

Tapi penulis pelik la jugak...
Selesema burung...
Semua spesis burung dihapuskan...
Chikungunya pulak...
Nyamuk dihapuskan...
Selesema babi plak...
Tak der sekorr pun babi dihapuskan...
Huh...
Pelik tol...fikir

Tetiba plak terase cm ade sesuatu yang tak kena...
Erm...
Jadi tunggu ap lagi...
Jari-jemari ligat menaip papan kekunci laptop...blogger-emoticon.blogspot.com
Mencari berita mengenai virus ni...
Hmmm...
Akhirnya...
Penulis terjumpa satu laman web mengatakan...
Virus H1N1 merupakan virus yang telah dibina semula...
Hahaha...
Nape??
Tak caye ker??

Sebenarnyer virus ni merupakan salah satu kajian...
Yang dilakukan oleh pakar - pakar yang telah dilatih secara intensif...
Huhuhu...
Nak tau pasai ap diaorang buat balik virus ni??
Sebabnya diaorang nak kaji balik virus H1N1 pada tahun 1918...
Untuk ap diaorang nak buat kajian ni??
Mengikut kata laman web tu...
Kajian ni dijalankan hanya untuk mencipta vaksin yang lebih baik...
Yang boleh melawan semua pandemik ini pada masa akan datang...

Huh...
Sebabnya boleh tahan...
Tapi yang silapnya...
Diaorang tak fikir betul2...
Sebelum buat kajian ni...
Macam mana kalau tetiba terlepas kat orang ramai...
Macam sekarang...
Kan susah...

Tapi...
Benda tu sebenarnya diaorang tak kisah sangat...
Nak tau sebab ap??
Diaorang akan sebarkan langkah2 pencegahan...
Antaranya adalah gunakan penutup muka ataupun mask...
Hahaha...
Ni la peluang mereka sebenarnya...
Nak naikkan ekonomi negara mereka...
Cuba kita fikir balik...
Mask2 tu datang dari mana??
Amerika yang buat jugak kan??
Kita kena bayar untuk dapatkan mask tu kan??
Kalau kita tak bayar pun kerajaan kena bayar...
Guna duit sapa??
Cukai daripada rakyat jugak kan??

Hahaha...
Kita semua dah kena main dengan Amerika...
Halusnyer cara diaorang bermain eh...blogger-emoticon.blogspot.com
Bila manusia takutkan mati...
Semua benda sanggup dilakukan...
Btul tak??
Kalau kena bunuh orang pun sanggup kan??
Tu la manusia...

Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

 
Kembali ke Atas | Orang Sedang Membaca Disokong oleh | Dibina dan dikemaskini oleh "MANMA™ Site"
Kualiti terbaik menggunakan atau atau pada resolusi 1024x768 atau lebih