Social Icons

twitterfacebookgoogle plusmyspacerss feedemail

Jumaat, 30 Januari 2009

Palestinku dan boikot...........

Kini kita selalu melihat pelbagai iklan di media menyuruh kita agar menderma kepada tabung Palestin, mengadakan demonstrasi secara aman dan memboikot barangan yang berkaitan dengan Israel dan sekutunya.........
Sudahkah anda menunaikan tanggungjawab anda (terutamanya yang muslim) sebagai saudara sesama Islam.......
Sudahkah anda menghulurkan sedikit bantuan kepada saudara kita di Palestin.........
Jika tidak, lakukannya sekarang....... biar sesen kita menhulur (takkan satu sen jer kot) tapi nilainya besar kalau diberi dengan penuh keikhlasan...........

Sedar atau tidak, kita ni rakyat Malaysia sudah lama dan suka membantu Israel daripada Palestin........

Kenapa saya cakap begitu....... mungkin ada yang marah pada saya dan tak setuju dengan saya mengenai kenyataan ini.......
Kenyatan ini berani saya katakan kerana rakyat Malaysia lebih senang membeli coca-cola daripada membeli minuman lain yang tidak berkaitan dengannya. Kita lebih suka makan ayam KFC daripada makan ayam yang dijual dikedai - kedai tepi jalan (jangan ingat kedai tepi jalan tak tau buat ayam macam KFC....)
Kita lebih suka macam - macam lagilah......... malas saya nak senaraikan kat sini....... fikirlah sendiri ye......

Jadi mengenai boikot barangan yang berkaitan dengan Israel ni saya rasa dah lama dah disuruh........
Yang saya ingat sebelum tahun 2000 (kalau salah tolong betulkan....) dah pernah disuruh......
Ramai organisasi bukan kerajaan telah melancarkan kempen boikot barang yang berkaitan dengan Yahudi laknatullah. Tapi sayangnya kempen ini kurang mendapat perhatian daripada orang ramai.........

Mungkin waktu tu orang ingat kalau barang tu diboikot, camner dengan pekerja yang bekerja dengan syarikat yang diboikot majoritinya rakyat Malaysia nak hidup? kalau semua tak kerja bila perniagaan tu bankrup? Cammana diaorang nak menyara hidup kalau tak dak kerja?
Macam mana dengan ekonomi negara sebab benda yang nak diboikot juga adalah salah satu pendapatan negara (melalui cukai......). Kononya bak kata pepatah "ditelan mati emak, diluah mati bapak"........
Pastu setiap orang (kepada yang berkenaan jer...) mula berfikir dan berkata......
"Ah.... kalau beli sikit tak per....", "Bukannya diaorang perasan pun kalau aku beli....",
"Aku beli sikit jer....", "Sekali sekala jer beli.... bukannya selalu..."

Tapi cuba kita fikir..... Kalau rakyat kat negara kita ni hilang kerja, banyak lagi kan kerja yang boleh dilakukan...... berniaga ke..... atau apa2 kerja yang boleh dilakukan untuk dapat duit.......
Yang pasti kerja boleh dicari ganti kan..... tapi nyawa????? boleh ke orang yang dah mati hidup balik??????? Kalau ada pun yang hidup tu bukannya roh orang yang mati tu.... tapi ******* ataupun *** yang menggunakan tubuh orang tu..... untuk sesatkan orang lain......

Yang pasal sikit tu, memang la sikit bagi seorang..... tapi cuba bayangkan berapa juta rakyat Malaysia yang kata sikit tu......
Orang tua-tua dulu kan dah kata "Sikit-sikit, lama-lama jadi bukit"........
Takkan tak cukup kalau hampir semua rakyat Malaysia kata camtu kan?????

Sekarang ni Alhamdulillah la, kempen ni disokong baik oleh semua media massa dan juga kerajaan...... tak lupa juga rakyat Malaysia yang turut terlibat dalam pemboikotan ini.......
Tapi, saya musykil juga la...... kat KFC, Tesco banyak lagi orang kat situ............
Banyak jugak iklan kat surat khabar dan televisyen suruh beli......
Jadi ke tak jadi boikot ni............ Macam tak dak sokongan jer........ yang sokong tu bagus le.....
Yang tak sokong???? Kononnya tak boleh hidup tanpa semua benda yang perlu diboikot........
Camner tu???

Jadi saya berhenti setakat ni dulu la......... Kalau saya terus bagi pendapat nanti ada yang bercanggah dengan pendapat pembaca......
Kalau ada sebarang pendapat lain atau nak betulkan kesilapan penulis bolehla komen...........
Jika ada ayat atau perkataan yang menyinggung perasaan pembaca atau sesiapa sahaja penulis memohon sepuluh jari tangan memohon kemaafan dari ujung rambut hingga hujung tangan....... (kan tulis guna tangan.... mana ada orang tulis guna badan kot....... haish!!! nak mintak maaf pun wat lawak lagi.......). Kalau ada ayat yang agak kurang ajar ataupun salah tolong cakap ye......
Sekian......

Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Selasa, 27 Januari 2009

Batu Terbang, Batu Melayang, Batu Terapung, Batu Tergantung........

 Batu yang dianggap sebagai keajaiban Isra' Mi'raj atau bukti kebesaran Allah


Batu ajaib,… Entah apa lagi sebutan lainnya. Yang jelas, batu yang satu ini sudah lama diperkatakan orang ramai dan disebarkan gambarnya. Salah satu gambar batu melayang ini adalah seperti di atas.
 
Sebagai tambahan, beberapa komen atau kisah disertakan sebagai penjelas atau keterangan gambar tersebut. Ada yang menyebutnya sebagai batu yang dipijak Nabi Muhammad semasa Isra’ Mi’raj. Sang batu ingin ikut naik ke langit, tetapi dijejak oleh Nabi hingga berhenti dalam posisi sudah ‘‘take off” sampai sekarang. Ada juga yang cuma menyebutkan sang batu tiba-tiba melayang setinggi sekitar 10 cm dari tanah di bulan April (entah tahun berapa) kemudian turun lagi.
Berikut ini adalah kutipan dari keterangan yang biasa ditemui di blog atau forum kaum muslimin melayu:

Batu itu adalah batu bekas tempat duduk Nabi Muhammad SAW di masa beliau melaksanakan Isra Mi’raj sampai kini masih tetap melayang di udara. Kononnya pada saat Nabi Muhammad akan ber-mi’raj, batu tersebut ingin ikut, tetapi segera beliau menghentakan kakinya pada batu itu, (maksudnya) agar batu tersebut tak usah ikut. Batu gantung ajaib itu berada dalam masjid Umar (Dome of The Rock) di Lingkungan Masjidil Aqsa di Jerusalem.

Sejak melihat foto di atas saya tidak boleh mempercayai kebenaran cerita dan foto tersebut. Saya yakin ada unsur manipulasi dalam gambar itu. Sementara mengenai cerita yang menyertainya, saya secara meraguinya kerana jika perkara ini benar, pasti sudah ada dalam buku atau kitab-kitab hadits karangan ulama tersohor dan dipercayai.


Setelah sekian lama, akhirnya saya menemui beberapa gambar yang serupa seperti di bawah. Gambar tersebut berasal dari forum diskusi berbahasa arab. Dalam kajian saya dari pembicaraan dalam forum tersebut, dapat disimpulkan bahwa foto tersebut tidaklah asli. Orang yang menyatakan hal tersebut memberikan bukti dengan mengambil foto batu tersebut yang ternyata berada di wilayah Al Aqsa, di bahagian timur Arab Saudi. Seperti yang dapat dilihat di bawah, ternyata batu yang asli mempunyai 2 atau 3 penyangga di bawahnya. Jurugambar mengatakan bahawa proses hakisanlah yang menyebabkan batu itu mempunyai bentuk yang memang unik tersebut.


 
Batu terbang oleh jurugambar yang lain.
 

Penyangga batu terbang pada jarak dekat.
 

Batu terbang dari sisi lain.
 

Gambar diatas yang menunjukkan penyangga batu terbang di bawahnya.
 
Jadi, disebabkan penyangga batu tersebut jauh lebih kecil daripada batu di atasnya, maka gambar mudah diedit dengan menghilangkan penyangga tersebut. Apalagi disokong dengan pengambilan sudut penggambaran yang cekap. Maka hasilnya, entah berapa banyak kaum muslimin yang kagum, memberi komen subhanallah atau allahu akbar, allah maha besar, apabila melihat foto “Sang Batu Terbang“. Sebahagian yang lain bahkan menyatakannya sebagai bukti kebesaran Allah swt.
Foto batu yang dipijak oleh Nabi Muhammad yang sebenarnya adalah seperti ini:


 
 Batu yang dipijak Nabi Semasa Isra' Mi'raj berada di bawah Masjid Kubah Emas.

Batu inilah yang dilindungi oleh bangunan Masjid Kubah Emas atau Masjid Kubah Batu (Dome of The Rock).
Dan batu ini seperti tidak mahu mengikut Nabi terbang ke langit......
.

Sumber : Merenungi Kebesaran Allah.

Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Isnin, 26 Januari 2009

Selamat Menyambut Tahun Baru Cina.........


Kepada semua pembaca blog ini terutamanya yang akan menyambut Tahun Baru, penulis ingin mengucapkan Selamat Menyambut Tahun Baru Cina....... "恭喜发财" (hahaha..... betul x aku tulis ni...... aku pun tak tau baca..... main tulis jer....... silap main copy jer.....) yang akan jatuh pada  tanggal 26 dan 27 Januari tahun ini........

 

Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Ahad, 25 Januari 2009

Renungkanlah...........

Benda ni aku dapat masa aku tengah asyik membaca buletin dalam friendster......
Maklumlah dah lama tak bukak friendster......
Maka banyak la benda yang nak kena update.........
Jadi benda ni aku nak kongsi dengan pembaca semua........

Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Ahad, 18 Januari 2009

Mengapa kita harus boikot........

MENGAPA KITA HARUS BOIKOT..?

Apakah gunanya kita melaksanakan kempen boikot itu?" Untuk menjawab persoalan tersebut, kami ingin menarik perhatian saudara dan saudari terhadap situasi politik global yang sedang berlaku sekarang. Pihak kami yakin semua telah sedia maklum terhadap pembunuhan dan penindasan beramai-ramai umat Islam dewasa ini di kebanyakan negara Islam. Tidaklah perlu pihak kami mengulas lebih lanjut tentang perkara ini kerana saban hari kita boleh melihatnya di dada-dada akhbar ataupun melalui peti TV. Sebagai umat Islam, pihak kami tidak sanggup untuk melihat saudara seagama terus dibunuh dan dirampas hak mereka. Dan di dalam masa yang sama juga,kita tidak mempunyai kekuatan persenjataan langsung untuk menghadapi mereka. Satu-satunya sumber penentangan yang dimiliki oleh umat Islam ialah melalui suara dan ekonomi. Untuk mengangkat senjata, sudah tentu kita tidak mampu. Oleh itu, kuasa yang ada pada kita hanyalah pernyataan ketidakpuashatian terhadap dasar luar Amerika melalui kuasa membeli. Pihak kami akui, pemboikotan barangan keluaran negara pengganas Amerika dan sekutunya merupakan satu cabaran yang amat sukar bagi kami. Kita semua sedia maklum bahawa sebahagian dari kita membesar dengan produk-produk keluaran negara tersebut dan amat sukar untuk kita mengikisnya dari hidup kita. Dari sudut perniagaan pula, amatlah sukar untuk kita bertindak memboikot barangan keluaran mereka sekali gus. Walaupun ianya sukar, bukan bermakna kita tidak perlu membuat apa-apa langsung. Semua manusia mempunyai kemampuan yang terbatas

PERKEMBANGAN TERKINI

Sepanjang hampir 8 bulan aktiviti pemboikotan kami ke atas barangan negara pengganas terutamanya dari Amerika, pihak kami telah didatangi oleh wakil dari pengilang-pengilang yang terbabit (yang mana barangan mereka diboikot). Sudah tentu mereka agak terkejut dengan tindakan kami yang agak drastik. Pertanyaan yang pertama yang terpacul dari mulut mereka ialah ‘kenapa kami memboikot barangan mereka.’ Pihak kami mengambil peluang ini untuk menyatakan kepada mereka dan mengeluarkan bukti dari keratan akhbar dan maklumat dari Berita Dunia yang di siarkan di TV RTM. Sebagai contoh, mengikut lapuran Berita Harian, pada 17hb Julai 2002, pihak Israel telah menghalau dan merampas tanah orang Palestine di sebuah perkampungan bernama Kiryat Gat. Lalu tanah yang dirampas itu diberikan kepada syarikat minuman Coca-Cola untuk pembinaan kilang baru mereka. On top of that, kerajaan Israel telah menghulurkan pembiayaan wang sebanyak USD50 juta bagi membantu Coca Cola membina kilang tersebut. Manakala pengeluar barangan makanan Pringles pula iaitu Proctor & Gamble, diketahui mempunyai kontrak perniagaan bersama Pentagon. Syarikat ini juga menerima jumlah wang yang besar setiap tahun dari Pertubuhan Ohio-Israel, yang bertempat di Ohio Amerika.

Persoalan kedua daripada pengilang-pengilang terbabit, “sampai bilakah proses pemboikotan ini akan terus berjalan?” Dan jawapan dari kami adalah, “selagi pengganas Amerika dan sekutunya terus mengamalkan Polisi Luar Negara yang mereka gunakan sekarang iaitu menindas dan memerangi dan merompak khazanah negara-negara lemah dan negara-negara Islam khususnya, selagi itulah pihak kami akan terus memboikot barangan mereka. Selagi mereka terus membunuh orang-orang awam yang tidak berdosa selagi itulah mereka dibenci.”

Walaupun suara Sabasun tidaklah sebesar mana, InsyaAllah apabila digabungkan dengan seluruh umat Islam yang prihatin dan negara-negara lain yang menentang dasar luar negara Amerika, InsyaAllah kita akan dapat melihat hasilnya nanti, iaitu dunia yang lebih aman dan makmur. Sama-sama kita doakannya.

Di tambah pula dengan deklarasi yang dikeluarkan oleh Rumah Putih di Washington DC pada 19 Julai 2003 bahawa tidak dapat dielakkan lagi oleh mereka, tahun 2004 merupakan tahun Inflasi Amerika; dan mereka menjangkakan masalah kewangan negara mereka akan terus berlanjutan sehingga ke tahun 2003. Maka, inilah peluang untuk kita sama-sama memberi tekanan ke atas ekonomi mereka yang semakin lemah dan krisis kewangan yang semakin memuncak. Sekurang-kurangnya, ini dapat memaksa mereka untuk mengkaji semula dasar luar mereka yang merugikan dan menakutkan seluruh dunia pada masa ini.

Oleh itu, pihak kami menyeru saudara dan saudari untuk sama-sama berjuang mengikut kadar kemampuan yang ditetapkan oleh Allah untuk kita. Perjuangan perlu bermula dengan diri sendiri. Ingat, sekiranya Amerika dan Israel boleh mencabul kedaulatan negara orang lain sesuka hati mereka tanpa pembelaan PBB dan negara lain, maka mereka juga boleh melakukan perbuatan yang sama ke atas negara kita. Oleh itu, bertindaklah sekarang dengan kadar kemampuan yang ada pada kita. Jangan sampai orang datang BOM rumah kita baru kita berkira-kira nak buat sesuatu? Terlambat!

Sesungguhnya, pihak kami sendiri tidak pernah menyangka akan mengalami cabaran global sehebat ini. Pada waktu kami mula-mula berniaga pada bulan April 1995, kami menyangka perniagaan itu hanyalah proses membeli barang, menjualnya, dan kira untung. Rupa-rupanya, di dalam dunia tanpa sempadan ini, kami terpaksa menempuh onak dan duri di dalam dunia perniagaan yang serba mencabar yang tidak pernah kami fikirkan sebelum ini. Walaubagaimanapun, sebagai orang Islam, kita wajib menempuh apa saja ujian Allah yang mendatang. Semuga kita diberiNya petunjuk dan pertolongan di dalam menghadapinya.

Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

 
Kembali ke Atas | Orang Sedang Membaca Disokong oleh | Dibina dan dikemaskini oleh "MANMA™ Site"
Kualiti terbaik menggunakan atau atau pada resolusi 1024x768 atau lebih