Social Icons

twitterfacebookgoogle plusmyspacerss feedemail

Rabu, 5 Ogos 2009

Bencana oh bencana...

Assalamualaikum dan salam sejahtera...
Lama jugak tak update blog ni...
Huhuhu...
Nak buat macam mana kan...
Tinggal kat kawasan perkampungan...blogger-emoticon.blogspot.com
Kampung kat situ semua ada tiang telefon...
Taman kami sj yang tak dak...
Jadi...
Tak dapat la nak meng'atasgarisan' sepanjang tinggal kat situ...
(Huhuhu... rosak bahasa Melayu... slamber ak jer terjemahkan meng'online' dengan meng'atasgarisan'...jelir)

Disebabkan universiti tersayangku telah berjaya mendapatkan jumlah pelajar yang ramai untuk dikuarantinkan...
Agak ramai la jugak...
Sebelum penulis balik ke Kedah angkanya telah melebihi 70 orang...
Maka kami semua telah dihalau (err... dasatnyer perkataan tu huhuhu...) pulang ke kampung halaman masing2...
Jadi boleh la kami bawak balik virus kat kampung kami pulak...blogger-emoticon.blogspot.com
Hahaha...
Adeh...

Mulanya dekan datang kat hostel malam 30hb Julai...blogger-emoticon.blogspot.com
Nak bagtau agar ambik langkah2 pencegahan...
Takut kami terjebak sekali...blogger-emoticon.blogspot.com
Huhuhu...
Tetiba plak dia bgtau mungkin cuti diawalkan...
Tapi tunggu keputusan daripada TNC dulu esok...
Adeh... hari Jumaat dah la ak tak dak kelas...
Tak ap lah...
Mana tau kan...
Berita tu sampai kat asrama jugak...

Huhuhu...
Memang sampai pun...
Selepas solat Jumaat...
Kolej Kediaman UTeM Taman Murai Jaya dikejutkan...
Nak tau pasai ap??
Dua orang pelajar kuarantin terlepas...
Errr... terlepas??blogger-emoticon.blogspot.com
(Adeh... macam mana boleh terlepas pulak ni...)
Bila ada sorang budak jaksis dtg kat rumah penulis...
Dia bgtau kata diaorang pun tak tau macam mana leh jadi cmtu...
Erk...
Tapi dia kata sorang dah dapat tangkap balik...
Sorang lagi sj yang masih berkeliaran...
Adeh...
Satu Murai dihadiahkan dengan mask...
Hahaha...
Langkah pencegahan...

Erm...
Cukup la setakat tu...
Ok...
Penulis kadang2 terfikir jugak...
Nape lar sekarang ni macam2 penyakit muncul...
Pelik2 pulak tu...
Mula2 sekali yang penulis dengar HIV...
Adeh...
Dasat gak penyakit tu...
Tapi penulis hairan la jugak...
Dah tau penyakit tu boleh tersebar melalui jarum suntikan dan seks rambang...
Makin ramai pulak yang nak buat benda tu...
Makin banyak yang nak jadi penagih...
Makin banyak yang nak bagi dan mencari servis...
Adeh...
Susah betul manusia ni...
Lagi banyak larang, lagi suka buat...

Lepas tu wujud pulak SARS...
Adeh...
Lagi parah daripada HIV...
Semua dia boleh jangkit...
Kulit, mata, udara, cecair...
Huhuhu...
Ngerinyer...
Alhamdulillah penyakit tu menyepi cmtu jer...
Selamat la sikit...

Lepas tu dtg plak H5N1 plak...
Atau orang panggil selesema burung...
Abis spesis burung dimusnahkan...
Ayam, burung, itik semua tak laku...
Selesema burung punya pasal...
Alhamdulillah...
Penyakit tu berjaya dikawal sepenuhnya...

Lepas tu datang pulak Chikungunya...
Huhuhu...
Nyamuk ades bawak...
Baru aku tahu nymuk ades bukan leh bwk denggi jer...
Pastu macam2 la orang buat...
Musnahkan tempat nyamuk membiak...
Sembur racun serangga...
Fikir2 balik bagus jugak...
Klau hari2 macam ni la...
Confirm tak der sampah kat tempat yang tak sepatutnya...
Hehehe...

Sekarang ni H1N1 plak...
Atau selesema babi...
Babi punye selesema pun manusia oleh kena...
Adeh...

Tapi penulis pelik la jugak...
Selesema burung...
Semua spesis burung dihapuskan...
Chikungunya pulak...
Nyamuk dihapuskan...
Selesema babi plak...
Tak der sekorr pun babi dihapuskan...
Huh...
Pelik tol...fikir

Tetiba plak terase cm ade sesuatu yang tak kena...
Erm...
Jadi tunggu ap lagi...
Jari-jemari ligat menaip papan kekunci laptop...blogger-emoticon.blogspot.com
Mencari berita mengenai virus ni...
Hmmm...
Akhirnya...
Penulis terjumpa satu laman web mengatakan...
Virus H1N1 merupakan virus yang telah dibina semula...
Hahaha...
Nape??
Tak caye ker??

Sebenarnyer virus ni merupakan salah satu kajian...
Yang dilakukan oleh pakar - pakar yang telah dilatih secara intensif...
Huhuhu...
Nak tau pasai ap diaorang buat balik virus ni??
Sebabnya diaorang nak kaji balik virus H1N1 pada tahun 1918...
Untuk ap diaorang nak buat kajian ni??
Mengikut kata laman web tu...
Kajian ni dijalankan hanya untuk mencipta vaksin yang lebih baik...
Yang boleh melawan semua pandemik ini pada masa akan datang...

Huh...
Sebabnya boleh tahan...
Tapi yang silapnya...
Diaorang tak fikir betul2...
Sebelum buat kajian ni...
Macam mana kalau tetiba terlepas kat orang ramai...
Macam sekarang...
Kan susah...

Tapi...
Benda tu sebenarnya diaorang tak kisah sangat...
Nak tau sebab ap??
Diaorang akan sebarkan langkah2 pencegahan...
Antaranya adalah gunakan penutup muka ataupun mask...
Hahaha...
Ni la peluang mereka sebenarnya...
Nak naikkan ekonomi negara mereka...
Cuba kita fikir balik...
Mask2 tu datang dari mana??
Amerika yang buat jugak kan??
Kita kena bayar untuk dapatkan mask tu kan??
Kalau kita tak bayar pun kerajaan kena bayar...
Guna duit sapa??
Cukai daripada rakyat jugak kan??

Hahaha...
Kita semua dah kena main dengan Amerika...
Halusnyer cara diaorang bermain eh...blogger-emoticon.blogspot.com
Bila manusia takutkan mati...
Semua benda sanggup dilakukan...
Btul tak??
Kalau kena bunuh orang pun sanggup kan??
Tu la manusia...

Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

5 ulasan:

  1. salam~

    wah cipta rekod nih..post paling panjang yg ak pernah bace (dr blog ko ekekee)

    cam xcaye je..ak scroll ke bawah..ade lg..scroll bwh lg..wahh ade lg ekekee

    amy n niey da uat blog hehee..makin lame makin ramai bdak DIT jd bloggers hehee

    BalasPadam
  2. wah...best gak bce blog azim ni...
    pjg tp ringkas...hehehe
    =)
    truskn usaha!!!! ganbatte~

    BalasPadam
  3. *tiya-chan : hehehe... panjang r sbb x der perancangan nak tulis... main tulis jer ap yang terfikir... x per, lps nih lagi panjang... hehehe...

    *~Niey~ : Terima kasih atas sokongan... insyaAllah azim akan cuba tulis seringkas mungkin...

    BalasPadam
  4. askom
    wa saya kata org kt kampung x tkt h1n1 tapi depa tkt b1n1..........
    hehehehehehe.....
    dePA semua pakat tkt bini.....

    BalasPadam
  5. hahaha... btul tuh... memang depa lagi takut kat b1n1 drpd h1n1...

    BalasPadam

 
Kembali ke Atas | Orang Sedang Membaca Disokong oleh | Dibina dan dikemaskini oleh "MANMA™ Site"
Kualiti terbaik menggunakan atau atau pada resolusi 1024x768 atau lebih