Social Icons

twitterfacebookgoogle plusmyspacerss feedemail

Sabtu, 22 Ogos 2009

Apa itu Ramadhan...

Assalamualaikum dan salam sejahtera...
Hari ini 1hb Ramadhan 1430 bersamaan 22hb Ogos 2009...
Seluruh umat Islam di negara Malaysia mula menahan diri daripada lapar dan dahaga...
Dalam erti kata lain berpuasa...
Seperti yang diperintahkan dalam Al-Quran...



(Masa Yang Diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan Yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan Yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara Yang benar Dengan Yang salah. oleh itu, sesiapa dari antara kamu Yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa bulan itu dan sesiapa Yang sakit atau Dalam musafir maka (bolehlah ia berbuka, kemudian wajiblah ia berpuasa) sebanyak hari Yang ditinggalkan itu pada hari-hari Yang lain. (dengan ketetapan Yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran. dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya, dan supaya kamu bersyukur.                                                                                     (Al-Baqarah : 285)


Bulan Ramadhan mengandungi pelbagai kelebihan dan fadhilat...
Pada bulan inilah pelbagai ganjaran dilipatgandakan...
Kalau sebelum ni tak tahu bila masuknya waktu solat...
Masa bulan ni la jugak ramai orang tahu bila masuknya waktu solat...
Terutamanya waktu Maghrib...
Hahaha...
Nk buka puasa punya pasal la kan...
Yang tak pernah solat pun tahu bila masuk waktu Maghrib...

Pertama skali penulis nak kongsi mengenai apa itu Ramadhan...
Tak cukup la kalau sekadar mengenali Ramadhan sebagai bulan puasa sj kan...
Ramadan berasal dari kata akar رﻣض (romadho), yang bererti panas yang menyengat atau kekeringan, khususnya pada tanah...
Dari kata akar tersebut kata Ramadan digunakan untuk menunjukkan adanya sensasi panas ketika seseorang itu kehausan...
Pendapat lain mengatakan bahawa kata Ramadan digunakan kerana pada bulan itu dosa-dosa dihapuskan oleh perbuatan baik sebagaimana matahari membakar tanah...
Hal ini dikiaskan dengan umat Islam yang mengambil kesempatan Ramadan untuk serius mencairkan, memuhasabah diri dan memperbaharui kekuatan jasmani, rohani dan tingkah lakunya, sebagaimana panas mewakili sesuatu yang dapat mencairkan bahan...

Tu definisi Ramadhan...
Macam mana pulak nak tau bila nak mula berpuasa...
Atau bila 1hb Ramadhan bermula...
Kalau kalendar yang biasa kita gunakan (klau kat sekolah penulis dulu dipanggil kalendar kapir...)
Penentuan permulaan bulan adalah tetap...
Kalau bulan tu 31 atau 30 hari, memang tak lebih dan tak kurang...
Orang kata ngam-ngam...
Cuma kalau 28 hari sj yang kadang2 bertambah jadi 29...
Itu pun tetap 4 tahun sekali...
Tetap jugak kan??

Berbeza dengan bulan yang jarang kita gunakan...
Jumlah hari dalam setiap bulan bergantung kepada fasa bulan...
Kalau cepat fasa bulan tu...
Maka bulan tu hanya ada 29 hari...
Dan 30 hari untuk sebaliknya...
Jadi kenalah teropong tengok anak bulan...
Kalau nampak maksudnya masukla bulan baru...
Nak teropong pun bukan leh main teropong sj...
Ada caranya...
Tak yah tau lah kan...
Dh ada orang tolong teropongkan untuk kita...
Hehehe...
Pastu tunggula pengumuman...
"Maka dengan ini saya mengumumkan bahawa esok puasa"...
Sorang2 tepuk kepala...

Nape plak cmtu??
Fikir pasal nak sambut raya...
Baju raya, langsir raya, kuih raya, duit raya...
Pastu fikir pasal jalan raya...
Ye la kan...
Nak balik kampung mesti tahu jalan mana yang jem...
Baru senang nak buat perancangan...
Perlu bawak roti ke tak...
Senang nak sapu kalau jem nanti...
Hehehe...

Huh...
Puasa pun tak abis lagi dah fikir nak raya...
Dalam bulan ni banyak peristiwa telah berlaku...
Antaranya...
Nuzul Al-Quran...
Ramai ulama' bersetuju bahawa Al-Quran diturunkan pada bulan ini...
Tapi tarikhnya kurang pasti...
Bagi Ahli Sunnah Wal Jamaah (mazhab yang diikuti oleh Malaysia)...
Mereka menerima bahawa Al-Quran diturunkan pada 17hb Ramadhan...
Dan tarikh inilah yang kita selalu raikan...

Peristiwa lain pada bulan ini...
Lailatul Qadr...
Merupakan malam yang lebih baik daripada seribu bulan...
Tiada waktu yang khusus bila malam ini wujud...
Tapi, menurut beberapa riwayat...
Malam ini terjadi pada 10 malam terakhir bulan ini...
Lebih tepat lagi pada hari yang ganjil...
Walaupun ada ulama' yang mengatakan ianya terjadi pada malam 24hb...
Tapi ap yang pentingnya...
Tarikh ini dirahsiakan agar manusia...
Lebih kerap melakukan ibadah pada bulan ni...

Peristiwa lain yang berlaku pada bulan ini seperti...
Perang Badar pada 17 Ramadhan 2 bersamaan Mac 624...
Pembukaan Kota Makkah pada 19 Ramadhan 8 bersamaan dengan Disember 629...
Cukup lah setakat ni untuk kali ni...
Nanti terover panjang plak...
Susah...
Tak der orang nak bace plak...
Akhir sekali...
Penulis ingin mengucapkan...
Selamat Menyambut Ramadhan Yang Mulia...
Dan Selamat Berpuasa...

Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
Kembali ke Atas | Orang Sedang Membaca Disokong oleh | Dibina dan dikemaskini oleh "MANMA™ Site"
Kualiti terbaik menggunakan atau atau pada resolusi 1024x768 atau lebih