Social Icons

twitterfacebookgoogle plusmyspacerss feedemail

Sabtu, 6 Februari 2010

Ujian adalah tarbiyah dari Allah...

Salam~
Agak lama jugak blog ini tidak dikemaskini...
Maklumlah kan...
Tinggal kat kampung...
Mana ada rangkaian...
Jadi bersempena hari ini baru dapat rangkaian...
Maka aku nak berkongsi sedikit cerita minggu nih...
Apa cerita tu??

Sebenarnya ada dua kemalangan melibatkan budak kelas aku...
Pertama hari Isnin 1hb Februari...
Iaitu aku sendiri dengan Muhaimi...
Kali kedua hari Rabu 4hb Februari...
Rakan aku Aliff...
Penulis tak la berapa teruk sangat berbanding ngan Aliff...
Dia siap tangan terkulai, tulang hancur...
Aku takat luka-luka jer...
Aliff la ni dok kat Hospital Pantai Ayer Keroh Sdn Bhd...
Baru lepas pembedahan 4hb Februari 2010...
Alhamdulillah...
Aliff dah sedar siap leh berlawak lg...
Dengar citer dia akan kluar arinih (6hb Februari 2010)...
Tapi ntahler...
Citer jer kan...

Ok...
Bila fikir-fikir balik apa yang terjadi...
Teringat plak satu lagu nyanyian asal daripada The Zikr...
(kumpulan nih dah pun dibubarkan setelah Raihan naik pasal salah sorang vokalisnya adalah Nazrey yang mana merupakan vokalis kumpulan Raihan waktu itu...)
Kehidupan (versi asal)...
(nasib baik lar ustaz bagi nasyid ni masa kelas koku...
tapi yang ustaz bagi tuh versi In-Team featuring Nazrey punya...)


Kesenangan yang datang
Tak akan selamanya
Begitulah selepas susah ada kesenangan
Seperti selepas malam datangnya siang
Oleh itu waktu senang jangan lupa daratan

Gunakan kesempatan untuk kebaikan
Sebelum segalanya terlepas dari genggaman
Kelak menyesal nanti tak berkesudahan
Apa guna sesalan hanya menekan jiwa

Jangan difikir derita akan berpanjangan
Kelak akan membawa putus asa pada tuhan
Ingatlah biasanya kabus tak berpanjangan
Setelah kabus berlalu pasti cerah kembali

Ujian adalah tarbiyah dari Allah
Apakah kita kan sabar ataupun sebaliknya
Kesenangan yang datang selepas kesusahan
Semuanya adalah nikmat dari tuhan


Jadi bila teringat lagu nih...
Aku terus berfikir hikmah kejadian...
Banyak hikmah yang aku dapat daripada kejadian nih...
Apa hikmahnya biar aku dengan DIA sajalah yang tahu...
Itu sahaja post kali nih...
Sekian...

Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
Kembali ke Atas | Disokong oleh | Dibina dan dikemaskini oleh "MANMA™ Site"
Kualiti terbaik menggunakan atau atau pada resolusi 1024x768 atau lebih