Social Icons

twitterfacebookgoogle plusmyspacerss feedemail

Jumaat, 5 November 2010

Bunuh diri... Kenapa menyusahkan orang??

Salam...
Kali ni penulis nak berkongsi sedikit persoalan yang timbul kat fikiran penulis...
Memang dah lama persoalan begini bermain-main kat fikiran penulis...
Perkara tu sudah tentulah pembaca tahu kan...
Sebab dah ada kat tajuk tuh...
Tapi penulis nak bagitau jugak tajuknya...
"Bunuh Diri : Mengapa menyusahkan orang??"



Cakap pasal bunuh diri nih...
Penulis bagi definisi lah sikit apa tuh bunuh diri...

Bunuh diri ialah perbuatan untuk menamatkan hayat atau perbuatan memusnahkan diri, biasanya kerana enggan berhadapan dengan sesuatu perkara yang dianggap tidak dapat ditangani.
Kejadian membunuh diri ini lazimnya berlaku kepada mereka yang menghadapi tekanan sama ada dari segi mental atau fizikal. Mereka ini akan bertindak di luar pemikiran akal yang waras. Mereka ini juga selalunya daripada individu yang bermasalah seperti masalah dalam keluarga, putus cinta, dan sebagainya.

(wikipedia Bahasa Melayu)

Senang ceritalah kan...
Orang yang bunuh diri nih memang orang yang tak dapat berfikiran dengan waras lah...
Ataupun dengan kata lain sakit mental, gila, dan sewaktu dengannya...
Ye la kan...
Kalau orang tu berfikiran waras...
Takkan dia berfikir nak bunuh diri...
Tak ada masalah dalam dunia yang tidak boleh diselesaikan...
Ingat lah...

“Allah tidak akan memberikan beban (taklif) kepada seseorang di luar batas kemampuannya.” (Terjemahan Surah Al Baqarah [2] : 286)
“Apakah manusia itu mengira, bahwa mereka dibiarkan saja mengatakan, “kami telah beriman”, padahal mereka belum diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka. Maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang berdusta.” (Terjemahan Surah Al Ankabut [29] : 2-3)
Adakah Allah itu kejam??
Sampai ada yang sanggup membunuh diri...
Kononnya untuk menyelesaikan masalah atau melarikan diri daripada masalah...
Betul ker macam tuh??
Tapi rasa-rasanya lepas mati lagi banyak  masalah...


Ok lah...
Kita mulakan dengan keluarga si pembunuh diri...
Macam mana kalau si pembunuh diri tuh banyak hutang??
Tak ke susah keluarganya nak menanggung...
Nak pulak hutang ngan Ah-Long...
Memang tak tenangla hidup keluarganya...

Lagi??
Kalaulah nak bunuh diri tuh...
Mesti ada yang terjun bangunan...
Lompat atas rel kereta api...
Gantung diri...
Dan macam - macam lagi lah cara yang kreatif yang digunakan...

Oklah penulis ambik contoh...
Kalau lah bunuh diri dengan terjun bangunan...
Tak ke menyusahkan orang nak kutip balik isi-isi yang berkecai tuh??
Pastu nak kena bersihkan lagi tempat tuh...
Samalah dengan terjun kat landasan keretapi...
Dah menyusahkan orang nak kena pi kutip pulak daging - daging dia...
Pastu kena cuci pulak landasan tuh...
Ye la...
Kang simpan lama - lama...
Busuk pulak jadinya...
Menyusahkan orang lagi...
Semua orang tahukan...
Mayat manusia kalau disimpan lama - lama...
Baunya memang tak dapat nak tahan...
Memang busuk gila...

Jadi kalau bolehlah kan...
Kalau nak buat benda jahat tuh...
Janganlah menyusahkan orang lain...
Penulis ada satu cadangan kepada mangkuk hayun yang nak bunuh diri kat luar tuh...
Apa kata korang pegi cari tanah satu kawasan...
Pastu korek dalam - dalam...
Pastu korang terjun kat dalam tuh...
Kalau bersepai pun kat dalam tuh jer...
Tak la menyusahkan orang sangat...
Kalau agak susah sangat nak kutip...
Boleh terus kambuskan jer...
Pastu pacakkan batu nisan...
Dah jadi kubur korang...

Ni tidak...
Dah la nak buat dosa
Pastu nak menyusahkan orang...
Tak faham betul...

Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
Kembali ke Atas | Orang Sedang Membaca Disokong oleh | Dibina dan dikemaskini oleh "MANMA™ Site"
Kualiti terbaik menggunakan atau atau pada resolusi 1024x768 atau lebih