Social Icons

twitterfacebookgoogle plusmyspacerss feedemail

Rabu, 5 Mei 2010

1 lelaki 4 perempuan dan 1 perempuan 4 lelaki

Salam~
Pertama sekali bila tengok tajuk kat atas...
Mesti korang terfikir...
Apa benda la budak ni nak tulis...
Poligami ke??
Tapi kalau poligami...
Kenapa 1 perempuan 4 lelaki??
Bila pulak keluar hukum 1 perempuan boleh kahwin dengan 4 lelaki??
Hmm...
Apa sebenar ceritanya nih??

Sebenarnya post kali ini nak bagitau...
1 lelaki bertanggungjawab kepada 4 perempuan...
1 perempuan dipertanggungjawabkan kepada 4 lelaki...
Seronok kan??
Pastu dok kata Islam diskriminasi wanita...
Tengok...
Bukan main baik lagi Islam...
Perempuan senang hidup dalam Islam...
Yang susahnya lelaki...

Walaupun yang paling banyak masuk neraka adalah perempuan...
Tapi kaum lelaki jangan gembira awal sangat...
Sebab perempuan akan menarik anda bersama mereka di akhirat nanti...
Sebabnya lelaki ni tak jaga hak dekat perempuan - perempuan ni...
Antara lelaki yang akan bersama perempuan yang masuk neraka ni adalah :

  1. Ayah - ayah yang mempunyai anak perempuan.


  2. Apabila seseorang yang bergelar ayah tidak mempedulikan anak2 perempuannya di dunia. Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat, mengaji dan sebagainya Dia membiarkan anak2 perempuannya tidak menutup aurat. Tidak cukup kalau dengan hanya memberi kemewahan dunia sahaja. Maka dia akan ditarik ke neraka oleh anaknya.

    (p/s; Duhai lelaki yang bergelar ayah, bagaimanakah hal keadaan anak perempuanmu sekarang?. Adakah kau mengajarnya bersolat & saum?..menutup aurat?.. pengetahuan agama?.. Jika tidak cukup salah satunya, maka bersedialah untuk menjadi bahan bakar neraka jahanam.)
  3. Suami.


  4. Apabila sang suami tidak mempedulikan ti ndak tanduk isterinya. Bergaul ! be! bas di pejabat, memperhiaskan diri bukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yang bukan mahram. Apabila suami mendiam diri walaupun seorang yang alim dimana solatnya tidak pernah bertangguh, saumnya tidak tinggal, maka dia akan turut ditarik oleh isterinya bersama-sama ke dalam neraka.

    (p/s; Duhai lelaki yang bergelar suami, bagaimanakah hal keadaan isteri tercintamu sekarang?. Dimanakah dia? Bagaimana akhlaknya? Jika tidak kau menjaganya mengikut ketetapan syari'at, maka terimalah hakikat yang kau akan sehidup semati bersamanya di 'taman' neraka sana.)
  5. Abang - abang yang mempunyai adik perempuan atau adik - adik lelaki yang mempunyai kakak.


  6. Apabila ayahnya sudah tiada,tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh ke bahu abang- abangnya dan saudara lelakinya. Jikalau mereka hanya mementingkan keluarganya sahaja dan adiknya dibiar melencong dari ajaran Islam, tunggulah tarikan adiknya di akhirat kelak.

    (p/s; Duhai lelaki yang mempunyai adik perempuan, jangan hanya ! menjaga amalmu, dan jangan ingat kau terlepas... kau juga akan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak...jika membiarkan adikmu bergelumang dengan maksiat... dan tidak menutup aurat.)
  7. Anak - anak lelaki.


  8. Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yang haram disisi Islam. bila ibu membuat kemungkaran mengumpat, memfitnah, mengata dan sebagainya...maka anak itu akan disoal dan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak....dan nantikan tarikan ibunya ke neraka.

    (p/s; Duhai anak2 lelaki.... sayangilah ibumu....nasihatilah dia jika tersalah atau terlupa... kerana ibu juga insan biasa... tak lepas dr melakukan dosa... selamatkanlah dia dr menjadi 'kayu api' neraka....jika tidak, kau juga akan ditarik menjadi penemannya.)

Jadi sebenarnya kalau dilihat disini...
Perempuan lebih untung berkuasa - kuasa...
Tidak timbul masalah mengatakan perempuan didiskriminasi Islam...
Tapi aku tak kisah pun...
Sebab dunia akhir zaman...
Berapa orang saja yang tahu benda nih...
Yang tak tahu tu dah memang tak tahu...
Tapi yang tahu pun bangang jugak...
Pi ikut orang yang tak tahu buat apa...

Perempuan nak senang hidup kat akhirat senang saja...
Buat 4 benda yang senang gila nak mampus kalau tak boleh buat...

  1. Solat 5 waktu.
  2. Taat suami.
  3. Puasa bulan Ramadhan.
  4. Jaga kehormatan.

Jadi renung - renungkanlah...
Anak lelaki bertanggungjawab kepada orang tuanya...
Anak lelaki bertanggungjawab kepada adik perempuannya yang belum berkahwin...
Tapi anak perempuan...
Kalau tak balik tengok orang tuanya...
Sebab suaminya tak bagi kebenaran...
Tak dianggap derhaka...
Sebab bila perempuan tu dah kahwin...
Keluarga dah tak boleh kacau...
Sebab mereka dah terlepas tanggungjawab kat perempuan tu...
Tanggungjawab tu suami yang kena pikul...
Hebatkan perempuan??
Dia sorang sahaja 4 lelaki kena tanggung...
Lelaki pulak kena tanggung 4 perempuan...
Fikirkanlah~
Sekian~

Suka Artikel ini? :

Ikut MANMA Site di facebook :

7 ulasan:

  1. uish..ayat mcm xpuas hati je? hehee~

    BalasPadam
  2. tu bergantung la kepada tafsiran org...
    lain org lain tafsirannya...
    btul x??

    BalasPadam
  3. kalau insan(lelaki) itu ngajak solat,tapi juga abai kan nye?

    BalasPadam
  4. klau boleh...
    ajak dia lagi sekadar yang boleh...
    kalau dh tak mampu...
    biarkan utk masa itu...
    ajak lg utk hari seterusnya...
    insyaAllah...

    BalasPadam
  5. hahaa...
    (serius blk), hep!! jgn men2...
    hrp2 dapat dikawal dan d didik kpd wanita2 yg berkaitan dgn aku..
    insyallah..
    hye manma.. hahaa

    BalasPadam
  6. hahaa...
    (serius blk), hep!! jgn men2...
    hrp2 dapat dikawal dan d didik kpd wanita2 yg berkaitan dgn aku..
    insyallah..
    hye manma.. haha

    BalasPadam
  7. Lek Manma..Always remember..What is Popular to people belief is not always right...But also What isRight and True is not always Popular..maknenye mgkn pendapat ko x bape nk popular tp betol..

    BalasPadam

 
Kembali ke Atas | Orang Sedang Membaca Disokong oleh | Dibina dan dikemaskini oleh "MANMA™ Site"
Kualiti terbaik menggunakan atau atau pada resolusi 1024x768 atau lebih